چرا برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» جنبه مذهبی ندارد؟


رئیس مرکز تحقیقات علوم انسانی اسلامی صدرا درباره برنامه «زندگی پس از حیات» می گوید: بحث مرگ و حالات قبل و بعد از مرگ یکی از پیچیده ترین مباحث دینی است و به جرأت می توان گفت علمای ما قادرند برای پاسخ به بسیاری از سوالات در مورد جزئیات.” هیچ حالت مرگ و زندگی پس از مرگ وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز تحقیقات علوم انسانی اسلامی صدرا، نقدی بر برنامه «زندگی پس از زندگی» که به موضوع مرگ و حالات پس از مرگ می پردازد و شب ها از تلویزیون پخش می شود، نوشت. ماه مبارک رمضان به شرح زیر است:

“لبخند تو
چند نفر از دوستان از من خواستند که در مورد توییتی که اخیراً درباره روایت‌های برنامه تلویزیونی Life After Life نوشته‌ام نظر بدهم. در این راستا، پس از مقدمه ای کوتاه، نکات فنی و دقیقی را عرض می کنم:
اولین. ما متعهد هستیم که از شکل گیری تصاویر نادرست و گیج کننده از دین، از جمله زندگی پس از مرگ که یک موضوع اساسی در آموزه های اسلامی است، جلوگیری کنیم.
در مقام دوم. گرایش عده ای به معنویت با دیدن این نمایش ها دلیلی نمی توان قانع شد که هر تصویر دروغینی به نام دین به مردم داده می شود و مناسب است.
در مقام سوم. جلوگیری از بیان علمی یک برنامه تلویزیونی و یا انتظار تقلید از برخی از نام‌های بزرگ این بحث‌ها و در نتیجه توهین به منتقد و تلاش برای بستن باب آزاداندیشی، از آفت‌های فرهنگ عمومی ماست و باعث می‌شود سطحی نگری در جامعه گسترش می یابد.
اتاق خواب. قصد من این نیست که منکر خوبی برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی شوم و نسبت به زحمات دوستان صدا و سیما بی انصافی کنم. این برنامه همچنین دارای نقاط قوت و خدمات ارزنده ای به ویژه در زمینه مرگ اندیشی است، هرچند که انتظار می رود زیر نظر یکی از متفکران برجسته این حوزه طرح و اجرا شود و باورهای غلطی که ایجاد می کند برطرف شود.
پنجم. سؤال مرگ و حالات قبل و بعد از مرگ یکی از پیچیده ترین سؤالات دینی است که علیرغم شناختی که از اهل بیت علیهم السلام در این زمینه دریافت کرده ایم، به جرات می توان گفت که علمای ما قادر به پاسخگویی به این سؤالات هستند. سوالات بسیاری از سوالات مربوط به جزئیات مرگ و زندگی پس از مرگ نیست. حتي توجه داشته باشيد كه احاديثي كه در اين زمينه نقل شده است بدون كار اجتهادي قابل استفاده نيست، چه رسد به تجربيات افراد مختلف عادي كه جداي از تامل در منبع، خطا و فراموشي سرشت اين تجربه هاست.

وی پس از این مقدمه کوتاه، مشاهدات خود را در چند پاراگراف خلاصه کرد:
«اول: راویان عزیز در برنامه زندگی پس از حیات، هیچ یک از آنها نمرده اند و مرگی به معنای دقیق علمی برایشان اتفاق نیفتاده است. دنیای مردگان، اما همه چیزهایی که مشاهده می کند در زندگی او ثبت می شود (هر چند ضعیف) بنابراین تعبیر مرگ موقت برای این افراد تعبیر دقیقی نیست.
دومین. این عزیزان در زمان مشاهدات ذهنی خود زنده هستند و مکانیسم مغز آنها با استفاده از ذخیره سازی ذهنی، فعل و انفعالات شیمیایی و از همه مهمتر فرمول بندی تخیلی این تصاویر برای آنها مانند یک رویا است و تنها افراد معدودی می توانند مشاهده کنند. مشاهدات ذهنی آنها در درجات با روحیه عالی آنها صادق باشید.
در واقع در هنگام خواب یا کما که نوعی خواب عمیق و بیهوشی است، قسمت هایی از مغز به خواب می روند، اما بیشتر این اندام بیدار است و حتی فعالیت خود را نسبت به بیداری افزایش می دهد. خواب ارتباط تنگاتنگی با انبار ذهنی ما دارد و تخیل از این انبار ذهنی برای خلق تصاویر برای ما استفاده می کند. از نظر علمی، بسیاری از ناخودآگاه ها در طول خواب بیدار می شوند. دانشمندان علوم شناختی در این مواقع پیشرفت های چشمگیری در درک عملکرد مغز داشته اند.
سوم. از نظر حکما، خیال یعنی صورت بدون ماده. نفس از دیدگاه مرحوم صدرالمطلّهین قائل به سه اصل وجود (عالم عقول منحصر، عالم مثال یا خیال منفصل، عالم ماده) است. تخیل را جدا می کند و بنابراین به تخیل متصل اعتقادی ندارد. او معتقد است که روح انسان به صورت خلاقانه صورت های خیالی را به عنوان صورت های حسی می آفریند و حرکت جوهری در اینجا نقش منحصر به فردی دارد، یعنی هر چه روح انسان بالاتر باشد، ادراکات انسان از جهان نمونه و دگرگونی بیشتری می شود. نفس کشیدن.
با این حساب، شکی ندارم که مشاهدات معدود ما در خواب می توانند از طریق تخیلاتی منفک به دره قلمرو سفر کنند و حقایق قلمرو را به زبان رمز دریافت و ترجمه کنند، اما ورود به این وادی به ندرت برای افراد غیر متمدن. این اتفاق می افتد، و حتی اگر هم اتفاق بیفتد، تشخیص آن از فانتزی متصل و همچنین غرایز بد آسان نیست.
اتاق خواب. همه این مشاهدات در طول عمر مغز رخ می دهد و حتی زمانی که بر اساس شاخص های علمی مرسوم، انسان مرده در نظر گرفته می شود، مغز همچنان در لایه های پنهان خود خفته است. اما موضوع اصلی و پیچیده ای که موضوع بحث های طولانی و پیچیده فیلسوفان و فیلسوفان است، ادامه زندگی ایده آل بدون نقش سیستم مغزی است که همچنان یکی از موضوعات قابل توجه است و به نظر من فقط نظریه حرکت جوهری ملاصدرا می تواند این مشکل را به خوبی حل کند.
پنجم. این پدیده ای که در برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» می بینیم، یک امر فیزیکی است و نه متافیزیکی. در واقع همانطور که اشاره کردم برای عموم مردم دستگاه پیچیده و باشکوه مغز است که انسان را در این قلمرو قرار می دهد و هر اتفاقی که در این دستگاه می افتد یک رویداد فیزیولوژیکی است و قرار دادن آن در جهان اشتباه است. متافیزیک
ششم. نکته اصلی این است که این مشاهدات را می توان در امتداد خطوط خواب عمیق تعریف کرد. یعنی فرد در هنگام بیداری شهودی ندارد، بلکه هر چیزی که مشاهده می کند متعلق به لحظه بیهوشی یا کما است.
خواب عمیق به دلیل جدا شدن بخش مهمی از دلبستگی فیزیکی، حس قوی سبک بالیایی را در انسان ایجاد می کند و شرایط را برای درک تخیلات متصل و منفصل فراهم می کند. ما خارج از بیهوشی و کما نیز خواب عمیقی را تجربه می کنیم، بنابراین نیازی نیست فقط در افرادی که در کما هستند به دنبال این نوع مشاهده باشیم.
هفتم. دایره های موجود در این روایات گاهی پس از به هوش آمدن فرد فراموش می شود و بعداً فرد سعی می کند حلقه ها را جایگزین کند تا آنها را در روایت خود ادغام کند. از سوی دیگر، برخی افراد هنگام بیدار شدن به تحقیق می پردازند و به مرور زمان ناخواسته روایت خود را با روایت دیگران تقلید می کنند یا برای این کار توجیهات شبه علمی یا مقدماتی پیدا می کنند.
هشتم افرادی که در این برنامه‌ها روایت می‌کنند دروغگو نیستند، بلکه اکثراً افرادی خوب، صادق و خوش‌قلب هستند که واقعاً می‌خواهند مشاهداتی را که در حالت ناخودآگاه تجربه کرده‌اند، به خصوص در کما بیان کنند. بنابراین، این روایات نه دروغ است و نه بیهوده، اما از توضیحات قبلی من معلوم می شود که ارتباط همه آنها با روح و عالم برزخ فاقد دلیل روشن است. در عین حال، روح امری مجرد است و تقلیل آن توسط برخی به سیستم ادراک متافیزیکی جدا از بدن پس از مرگ نیز قابل تأمل است و حداقل با نظریات برخی از فلاسفه بزرگ مانند مرحوم ملا. صدرا، یک تغییر آشکار است.
نهم هیچ مدرکی نمی توان برای این نوع مشاهده که مشاهدات آسمانی نامیده شود، مشاهدات آسمانی یا برزخی مشاهداتی هستند که انسان به دلیل آمادگی روحی بالا قادر است از ذهن خود جدا شده و به دنیای خارج از ذهن خود منتقل شود و سپس ترجمه و بیان کند. ادراکات شما از بیرون ذهن، با اشاره به ذهن و از طریق خلاقیت روح.
دهم برخی از این افراد ممکن است تجربیاتی شبیه به شهود عرفانی داشته باشند و به وادی تخیل منفصل سفر کرده باشند، اما همانطور که خدمت شما اشاره می کند، تشخیص شواهد تخیلات متصل از تخیل منفصل بسیار مشکل است.
در واقع آنچه در خواب و بیهوشی برای عارف می‌گذرد، رؤیای صادقه‌ای است که به عنوان علم شخصی موجه وارد اسلام شده است، هرچند برخی از عارفان در بیداری نیز قادر به شهود عرفانی هستند.
در عین حال باید توجه داشت که حتی عرفا نیز تا زمانی که شهود خود را به صورت عقلانی و به زبان استدلال ترجمه نکنند، فقط برای آنان امری شخصی تلقی می شود و لذا از بحث در مورد آن خودداری می کنند. با عموم
یازدهم این نوع نمایش ها در دنیای مسیحیت و در چارچوب تفکر مدرن با هدف ایجاد باور در بین افراد بی اعتقاد به دین و در نتیجه به آخرت (البته مطابق با روایت دینی) و کریستین تولید شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
یکی دیگر از دلایل گسترش این بحث و برنامه های این چنینی در جهان، مبارزه با پوچ گرایی و مهمتر از آن کاهش ترس از مرگ به ویژه در میانسالان و سالمندان است.
علاوه بر این، کسانی که قدرت انتزاعی کمتری دارند و حساسیت بیشتری دارند، این مضامین را بهتر دریافت می کنند. با این حال، درک حقیقت مرگ و زندگی پس از مرگ مستلزم ظرفیت بالایی برای استدلال انتزاعی است.
دوازدهم. آموزه های دینی مرگ و آخرت در درجه اول مبتنی بر ایمان دینی و آموزه های روایی است و به دلیل ایجاد سطحی نگری های مضر یا انحرافات در ادراکات، دین از حساس سازی و گسترش این آموزه ها از طریق خواب خودداری می کند.
سیزدهم. همانطور که می دانید خوابیدن در اسلام حجت نیست. یعنی نمی توان از خواب کسی (حتی یکی از علمای بزرگ) اصل علم یا حکم شرع را استنباط کرد. همانطور که گفته شد شهود عرفا نیز حجیت ندارد و معمولاً تا لحظه ترجمه عقلی امری شخصی محسوب می شود، هرچند پس از ترجمه عقلی همچنان فاقد دلیل در فقه برای استنباط حکم شرعی است، بنابراین روایات زندگی تلویزیونی بعد از زندگی، صرفاً به دلیل شباهت به برخی تصویرهای دینی یا شبه مذهبی از زندگی پس از مرگ، جنبه دینی ندارد و نمی توان آن را به آموزه های دینی حتی از نوع ثانویه تبدیل کرد.
والسلام »

انتهای پیام


soreces

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

سیاست های مرگبار برای عابران پیاده!

یک کارشناس شهرسازی و ایمنی معتقد است برای کاهش تعداد عابران پیاده در تصادفات باید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.