گمرک: تصمیم وزارت صمت مبنی بر انصراف از ثبت درخواست عواقب داشت


گمرک ایران در تایید تصمیم وزارت صمت مبنی بر انصراف از ثبت سفارش در مرزهای زمینی، عواقبی را در پی داشت که امکان پذیر نبود و با توجه به ایرادات وارده آن را اصلاح کرد. این حذف البته برخلاف مصوبه هیئت دولت بود.

به گزارش ایسنا، بر اساس بند ۲ مصوبه ۱۳۹۷ هیئت وزیران مبنی بر واردات کالا به صورت تجاری، «واردات کلیه کالاها به صورت تجاری به کشور اعم از مناطق آزاد تجاری ویژه صنعتی و اقتصادی و سایر مبادی ورودی بدون ثبت سفارش انجام می‌شود». ” “

تصمیم لغو، دستور اطلاع رسانی و رسیدگی

اما الزام ثبت سفارش ورود کالا توسط گمرک تنها در مرزهای زمینی اجباری بود و در بنادر رعایت نمی شد تا اینکه آخرین روزهای با مذاکره انجام شد. این الزام نیز پس گرفته شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) برای اجرا به گمرک ابلاغ می کند. و ظاهرا گمرک برنامه ابلاغی خود را داشته و تا فردای آن تاریخ گمرکی، بخشنامه انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ایران وی ضمن تشکر از وزارت صمت و گمرک اعلام می کند که «این انجمن طی این چند سال تا چهار سال بعد با مکاتبه و مشکلاتی در ملاقات حضوری پیگیری های لازم برای لغو آن را در دستور کار قرار داده است. مسئولان مربوطه.» در نهایت وزارت صمت متقاعد شد که این دستورالعمل را لغو کند.»

گمرک: بخشنامه دیگری صادر کردیم و بر اصلاح ثبت سفارش تاکید شد

اما در رابطه با ماجرای لغو ثبت سفارش در مرزهای زمینی، علی وکیلی – مدیرکل گمرک واردات ایران – توضیحاتی را به ایسنا ارائه کرد که نشان می دهد گمرک عواقب این تصمیم را اصلاح کرده است.

وی با اشاره به درخواست اتحادیه های حمل و نقل بین المللی وزارت صمت گفت: با توجه به تشکیل صف های طولانی در مبادی ورودی کشور به دلیل نیاز به ثبت سفارش برخی کالاهای وارداتی و زمان آن، درخواست شد. که سفارش ثبت شده است.” قبل از اظهار و در گمرک مقصد انجام شود. اما گمرک در اجرای مصوبات دولتی ضمن در نظر گرفتن دغدغه ارگان ها و سازمان های مرتبط با تجارت خارجی، هرگونه ورود کالا از طریق زمینی به کشور را منوط به ثبت سفارش کرد.

مدیرکل گمرک واردات ایران با بیان اینکه این مصوبه و بخشنامه آن مغایر با مصوبه سال 1397 است که در آن اخذ مجوز ثبت سفارش در مبادی ورودی الزامی است، تصریح کرد: با توجه به توقف طولانی مدت کامیون های حمل کالا در مبادی ورودی در مرزهای زمینی، گمرک مقصد، پیامدهای اعلام نظر وزارت صمت که به دلیل مسائل فنی و قانونی و عدم رعایت سلسله مراتب به مرحله ابلاغ نرسیده و قبل از اعزام به گمرکات اجرایی ارسال نشده است، بررسی شد. تصویب . در این راستا مکاتبات داخلی در این ستاد صورت گرفت که در تاریخ 7 اسفند (چهار روز بعد) هنگام اجرای قوانین و اصلاح بخشنامه فوق و تصویب سلسله مراتب گمرکی، تسهیل در تردد مرزی و پیگیری دغدغه فعالان حوزه حمل و نقل و تجارت خارجی به ویژه وزارت صمت در راستای کاهش تردد در مرزهای زمینی، ضمن تاکید مجدد بر لزوم واردات کالا از طریق ثبت سفارش، صرفاً به گمرکات اجرایی اعلام کرد تا ثبت سفارش در گمرک مقصد را اصلاح کنند. دایره.

وی گفت: اساسا بخشنامه های صادر شده پس از تایید محتوا در دفاتر تخصصی، طبق سلسله مراتب اداری و پس از دریافت “بخشنامه” بر روی سرور ftp قرار می گیرد و اجرای این بخشنامه به گمرکات اجرایی ابلاغ می شود. این فرآیند به دلایلی که در بالا ذکر شد به گمرکات اجرایی ارسال نشد، ادامه مسیر زمینی ممنوع بود و تنها کامیون‌های حمل‌کننده کالا که نیاز به اصلاح در ثبت سفارش دارند می‌توانند به گمرک مقصد سفر کنند و اصلاح مورد نیاز انجام شود. در گمرک مقصد ساخته شود.

به جای لغو مصوبه هیئت دولت، باید روند واردات اصلاح شود

این بازگشت گمرک از ابلاغ مصوبه وزارت صمت در حالی صورت گرفت که در حال حاضر عدم اجرای دقیق مصوبه شورای دولت مبنی بر عدم واردات کالا بدون ثبت سفارش از مبادی ورودی باعث شده تا میلیون ها تن کالا در گمرکات انبار شود. و پورت ها بدون ثبت سفارش، حتی در برخی موارد به دلیل ممنوعیت یا نبود ارز امکان ورود وجود ندارد و در حالی که کالا انباشته شده و واردکننده متضرر می شود، بارها ادعاهایی مبنی بر فساد و یا نوعی مفقود شدن کالا منتشر می شود. . به عنوان مثال می تواند باشد حدود 1100 وسیله نقلیه وی خاطرنشان کرد: قبل از ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو (سال 1397) به گمرک رسیده بود، اما با وجود شرایطی که برای ترخیص خودروهای وارداتی در نظر گرفته شده بود، این تعداد به دلیل عدم ثبت نام قطعی نشد. درخواست ها و آنها پایان مشخصی ندارند. در عین حال واردات کالا بدون ثبت سفارش از عوامل فساد در حوزه بازرگانی تلقی می شود.

این که در این شرایط نه تنها الزام به ثبت سفارش کالا در بنادر، بلکه در همان مرز زمینی که در آن رعایت می شود، پررنگ نمی شود، رأی ابطال مشکوک است و به نظر می رسد قبل از اجتناب از تمدید. از خط کامیون ها و خراب شدن بار شما به دلیل عدم ثبت سفارش، باید دستورالعمل لغو شود، جریان تجارت اصلاح شود و به گونه ای پیش برود که طبق مصوبه دولت، واردکننده قبل از سفارش و هماهنگی اهمیتی نداشته باشد. . این موضوع البته قبلا بارها مطرح شده و این روزها پس از بازدید رئیس قوه قضاییه از انبارهای تردد کالا بر آن تاکید شده است.

انتهای پیام


soreces

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

«پیاده رو غذا» کرمانشاه ناقص کاوش است/ به سرمایه گذار هشدار می دهیم

ایسنا/ کرمانشاه شهردار کرمانشاه گفت: پروژه پیاده راه مواد غذایی کرمانشاه به صورت ناقص مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.